Turbosprężarka zapewnia bardzo duży przyrost mocy i momentu obrotowego przede wszystkim w średnim zakresie obrotów jednostki napędowej.

Dzięki niej manewr wyprzedzania autem jest łatwiejszy i trwa krócej, bo bardzo często nie trzeba nawet redukować aktualnego biegu. Wykorzystując do pracy gazy spalinowe silnika zwiększa w ten sposób wydajność silnika.
Z czasem turbosprężarka ulega jednak zużyciu. Świadomość narastających powoli jej problemów pomoże uniknąć uszkodzenia silnika.
 

Objawy uszkodzonia turbosprężarek:

 

Olej w przewodach dolotowych silnika

Zasadniczym objawem zużycia turbosprężarki jest zalegający w przewodach dolotowych jednostki napędowej olej silnikowy. Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponoszą uszczelniacze wirnika turbiny, które ulegają naturalnemu zużyciu i przepuszczają olej smarujący turbinę. W takim przypadku należy poddać turbosprężarkę regeneracji lub wymienić ją na nową. Trzeba jednak poddać silnik dokładnej diagnozie, bo duże ilości oleju w przewodach dolotowych mogą oznaczać także usterkę odmy (separatora oleju).
 

Czarny dym z rury wydechowej

Innym objawem awarii turbosprężarki jest czarny dym wydobywający się z rury wydechowej. Choć może on świadczyć także o uszkodzonych wtryskiwaczach, to bardzo często objaw ten spowodowany jest niewydolnością turbosprężarki. Na skutek podawania zbyt małej ilości powietrza do komory spalania, paliwo nie ulega całkowitemu spaleniu, przez co tworzy się charakterystyczny, czarny dym. Wina może leżeć po stronie zaworu sterującego ciśnieniem turbosprężarki lub po prostu zużytym w niej wirniku. Zbyt mało wpompowywanego powietrza może też świadczyć o nieszczelności pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (dolotowym). Wymiana uszczelnień lub opasek jest niedroga i powinna pomóc.
 

Spadek mocy silnika

Zużycie turbosprężarki powoduje wyraźny spadek mocy. Jeśli silnik przestaje reagować z dawną siłą na dodawanie gazu to może oznaczać to, że turbina jest już wyeksploatowana. Podobny efekt wywołują nieszczelności pomiędzy przewodami dolotowymi a turbosprężarką.
 

Świst, głośna praca turbosprężarki

Zazwyczaj głośna praca turbosprężarki świadczy o wyrobionym wirniku turbiny (wyszczerbione łopatki), co niesie za sobą konieczność jej regeneracji lub wymiany na nową. Czasem wina leży po stronie zanieczyszczonej części sprężającej turbosprężarki, którą należy wyczyścić. Zanim oddamy jednak turbinę do regeneracji warto zwrócić uwagę na przewody doprowadzające powietrze do intercoolera (międzystopniowej chłodnicy powietrza). Z upływem czasu zaczynają one pękać bądź tracą szczelnośćna poszczególnych łączeniach co powoduje, że wydostające się z nich powietrze, wydaje charakterystyczny świst.
 

Podwyższone zużycie oleju silnikowego

Problem nadmiernego zużywania oleju przez silnik może mieć wiele przyczyn, ale wina leży niejednokrotnie po stronie układu turbodoładowania. Zdarza się, że zatkaniu ulega przewód odprowadzający olej z turbiny albo występuje nieszczelność pomiędzy kolektorem ssącym a turbiną. Jeśli zużyły się olejowe pierścienie uszczelniające turbiny, to będzie ona przepuszczać olej do przewodów dolotowych.
 

Okresowa utrata mocy

Jeśli nasze auto z turbodoładowanym silnikiem cierpi na okresowe spadki mocy, warto zwrócić uwagę jaki posiada ono rodzaj turbosprężarki. W rozwiązaniach opartych na zmiennej geometrii zdarza się, że kierownice turbiny ulegają zacinaniu (najczęściej przez zalegający na nich nagar). Jeśli szybko nie rozwiążemy problemu to zanieczyszczona turbina może ulec trwałemu uszkodzeniu.

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić:
Czytaj więcej…