Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych elementów w aucie, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo.

Wiele mówi się o tym jak ważny jest układ hamulcowy, jak istotne są opony, a często zapomina się o układzie kierowniczym. A przecież jego niewłaściwe działanie może mieć fatalne skutki. Najczęściej spotykane symptomy uszkodzenia elementów tego układu to stuki dobiegające z komory silnika zarówno podczas jazdy jak i wtedy, gdy kręcimy kierownicą w miejscu. W takiej sytuacji powinniśmy sprawdzić przede wszystkim końcówki układu kierowniczego.

Głośne stuki w układzie kierowniczym mogą też być przyczyną zużytego przegubu krzyżakowego kolumny kierowniczej.
Kolejnym nieco poważniejszym elementem jest jeden z drążków kierowniczych. W tym przypadku również mamy do czynienia ze stukami wydobywającymi się z okolic maglownicy oraz z obniżoną precyzją działania układu kierowniczego. Trudność wymiany tej części zależy od dostępu do niej. W niektórych autach drążki kierownicze można zdemontować jedynie podnosząc auto na podnośniku, w innych wymaga to demontażu całej przekładni. W tym przypadku również konieczne jest ustawienie geometrii kół.

 

 

Najpoważniejszą usterką układu kierowniczego są luzy na listwie przekładni kierowniczej zwanej potocznie maglownicą.
Takie luzy zwykle kasuje się wymieniając tuleje listwy bądź dokręcając odpowiednie śruby. Ważne jest też, żeby w miarę możliwości regularnie sprawdzać stan gumowych osłon – ich uszkodzenia powodują, że do maglownicy przedostaje się woda, która powoduje korozję jej wewnętrznych elementów i wypłukiwanie smarów. Jeśli okaże się, że na listwie przekładni kierowniczej doszło do wyszczerbienia zębów, wyraźnie wyczujesz luz lub przeskok w centralnym położeniu koła kierownicy. W takim przypadku konieczna będzie regeneracja maglownicy. Odradzamy zakup przekładni używanych, bo zwykle nie nadają się już one do naprawy.

Przyczyna tak szybkiego zużycia współczesnych maglownic są przede wszystkim sami producenci stosują niskiej jakości materiały, po to, żeby po kilku latach eksploatacji zmusić użytkownika do wymiany takiej przekładni. Jednak w wielu przypadkach winę za przedwczesne zużycie przekładnie ponosi sam użytkownik. Obracanie kołem kierownicy podczas postoju, uderzenie kołem w krawężnik, czy zastosowanie zbyt dużych felg znacząco przyczynia się do szybszego pojawiania się pierwszych luzów.

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić:
Czytaj więcej…