Regeneracja DPF / FAP

Filtr DPF montowany w układzie wydechowym auta, jak każdy filtr z upływem czasu zapycha się i traci swoją wydajność. Kiedy to nastąpi na desce rozdzielczej auta zapala się kontrolka, zaś silnik zaczyna powoli tracić moc. Przechodzi w tzw. tryb awaryjny.

Co to w ogóle jest DPF?

Jest to filtr cząstek stałych, znany również pod dwoma skrótami: DPF (z angielskiego – diesel particulate filter) oraz FAP (z francuskiego – filtre à particules) Jego zadaniem jest oczyszczenie spalin z cząstek sadzy.

Budowa i zasada działania

Filtr jest montowany w układzie wydechowym auta. Zewnętrznie jest podobny do tłumika lub katalizatora. W środku jest wypełniony strukturą o dużej liczbie tzw. Kanalików. Są one wykonane z porowatego metalu lub materiałów ceramicznych. To właśnie na tym wypełnieniu osiadają cząstki sadzy.
Filtr DPF, jak każdy filtr, po jakimś czasie zapycha się i traci swą wydajność. Kiedy to nastąpi na desce rozdzielczej auta zapala się kontrolka, zaś silnik zaczyna powoli tracić moc. Przechodzi w tzw. tryb awaryjny.

Często dochodzi do przypadków podwyższenia poziomu oleju w silniku, Jeśli proces automatycznej regeneracji zostanie kilka razy zatrzymany, może dojść m.in. do rozrzedzenia oleju silnikowego niespalonym paliwem, dotryskiwanym do cylindrów podczas wypalania DPF-u. Jak poznać, że trwa proces tzw. wymuszonej regeneracji? W tym czasie dezaktywuje się system start-stop, wzrastają obroty biegu jałowego, wentylator chłodnicy pracuje na wysokim biegu itp, skutki jazdy na rozrzedzonym oleju kończą się przeważnie remontem silnika.
Trzeba jednak pamiętać, że w 70% przypadków przyczyną zapchania filtra DPF oprócz naturalnego zużycia, jest uszkodzenie jednego lub kilku podzespołów sterujących pracą silnika lub samego filtra DPF:

  • Czujnik różnicy ciśnień filtra DPF
  • Przepustnica, lub przepływomierz
  • Zawór EGR (lub jego tajemniczy brak)
  • Wtryski paliwa
  • Chip tunning

 

Na czym polega regeneracja DPF/FAP

1. Filtr demontujemy z Twojego auta i przeprowadzamy proces regeneracji z użyciem profesjonalnej chemii i specjalnych maszyn.
Przyjmujmy również filtry zdemontowane przez Ciebie, czy Twojego Mechanika
Każdy filtr oceniamy pod kątem uszkodzeń mechanicznych, ponieważ uniemożliwiają one proces regeneracji. Jeśli filtr nie nadaje się do regeneracji, nic nie płacisz
2. Mierzymy ciśnienie zwrotne przed i po regeneracji, daje to nam rzeczywisty obraz wykonanej regeneracji.

  • Wypełnieniamy specjalistycznym płynem na kilka godzin, który ma za zadanie m.in wypieranie zalegającego oleju silnikowego, który mógłby utrudnić proces czyszczenia
  • Następnie filtr montowany jest w specjalistycznej maszynie, w której następuje proces czyszczenia wodą o wysokim impulsowym przepływie, filtr odwracany jest wielokrotnie w kierunku odwrotnym do przepływu spalin i zgodnie z przepływem aż do całkowitego oczyszczenia filtra z sadzy i popiołu
  • Proces jest uzależniony od stopnia zabrudzenia filtrów DPF, a procedura czyszczenia zostaje powtórzona aż do skutku.
  • Opróżnienie filtra lub katalizatora z wody
  • Suszenie filtra przepływającym gorącym powietrzem
  • Powyższa procedura jest gwarancją usunięcia 99% sadzy oraz popiołu, a także oleju silnikowego lub płynu chłodniczego z filtra DPF lub katalizatora.

3. Wykonujemy test ciśnienia zwrotnego dla potwierdzenia skuteczności usunięcia sadzy i popiołu.
4. Oceniamy ponownie stan techniczny, wykonujemy dokumentację zdjęciową, drukujemy protokół
5. Po procesie regeneracji DPF/FAP i ponownym montażu w pojeździe, wykonujemy przyuczenia sterownika silnika do prawidłowo działającego filtra cząstek stałych.